Przejdź do treści

Jak komponować owsianki/jaglanki by były pełnowartościowe?

Jedni nie wyobrażają sobie rozpoczęcia dnia bez owsianki, inni wolą wytrawne wersje śniadań. Owsianka czy jaglanka to nie tylko opcja na śniadanie ale również na przekąskę, deser czy nawet kolację 😉 Jakie składniki powinny znaleźć się w idealnej owsiance/jaglance, która dostarczy nam energii do pracy/szkoły oraz zaspokoi głód na kilka godzin? 😉




Pełnowartościowy posiłek powinien składać się z produktów będących źródłem białka, dobrej jakości tłuszczu oraz węglowodanów złożonych.

  • W przypadku owsianki węglowodanami będą płatki owsiane (najlepiej jeśli są to płatki owsiane górskie), w przypadku jaglanki – płatki czy kasza jaglana. Jako bazę owsianek/jaglanek można również wykorzystać płatki gryczane, jęczmienne, żytnie czy ryżowe.
    Dodatek suszonych owoców np. rodzynek, suszonych śliwek, daktyli czy świeżych bądź mrożonych owoców nada słodkiego smaku owsiance i będzie świetną alternatywą dla cukru.
    Jeśli nie dodajemy owoców, możemy wykorzystać niewielką ilość zdrowszych zamienników cukru, miodu czy syropu np. daktylowego czy klonowego.
  • Dodatek białkowy w owsiance zazwyczaj stanowi mleko. W przypadku owsianki robionej na wodzie warto dodać do niej później jogurt naturalny, serek wiejski czy skyr. Aby wzbogacić owsiankę w sporą ilość białka można również dodać miarkę odżywki białkowej. W przypadku osób będących na diecie wegetariańskiej/wegańskiej czy nie spożywających mleka i produktów mlecznych stosujemy napoje czy jogurty roślinne (np. sojowy, kokosowy). W takim przypadku by wzbogacić owsiankę w białko warto dodać do niej np. wegańską odżywkę białkową.
  • Ostatnim punktem są dodatki tłuszczowe. Dodatki te podobnie jak produkty będące źródłem białka obniżą ładunek glikemiczny owsianki. Dzięki temu posiłek będzie dłużej trawiony i nie nastąpi gwałtowny wyrzut glukozy i insuliny po spożytym posiłku. Najlepiej sprawdzą się posiekane orzechy, płatki migdałowe, nasiona, pestki, wiórki kokosowe lub masło orzechowe np. z orzechów arachidowych, nerkowca czy masło migdałowe.

Smak owsianki można również urozmaicić dodając gorzką czekoladę, przyprawy (cynamon, kardamon, imbir, chili, pieprz) czy kakao. Można również przygotować owsianki w wersji wytrawnej, niemniej jednak słodkie cieszą się większą popularnością.

3 proste kroki i nasza owsianka/jaglanka będzie pełnowartościowym posiłkiem.





Pomysłów na owsianki czy jaglanki jest naprawdę sporo i zależą tylko i wyłącznie od naszej wyobraźni. W najbliższym czasie wstawię na stronę propozycje kilku moich ulubionych owsianek, może kogoś zainspiruję przepisami 🙂 Zapraszam więc do śledzenia strony 😉

fb-share-icon

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.