Jak zdrowiej grillować? Dietetyczne wskazówki

Majówka zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nią sezon na grillowanie. I choć nie jest to najzdrowsza metoda obróbki potraw, to okazjonalnie na taką formę możemy sobie pozwolić 😉
Jak zdrowiej grillować? Poznaj kilka wskazówek!

1. Wybieraj dobre jakościowo kiełbasy, mięsa – kupując kiełbasę zwróć uwagę na jej skład, z kolei kupując mięso staraj się wybierać chude kawałki (chuda wieprzowina, kurczak, indyk). Unikaj wszelkich gotowych marynowanych mięs – to duża porcja zbędnych dodatków, w tym polepszaczy smaku. Może warto wykorzystać ziołowe przyprawy, paprykę mieloną, granulowany czosnek i przygotować własną domową marynatę do mięsa? Dobrym wyborem zamiast mięsa będą również ryby np. grillowany dorsz czy pstrąg a w wersji wegańskiej grillowane tofu.

2. Zrób sałatkę – to dodatkowa porcja warzyw, a tym samym cennych składników mineralnych, witamin i błonnika pokarmowego. Zjedzenie sałatki do posiłku przełoży się ponadto na szybsze uczucie sytości. Możesz również przygotować grillowane warzywa lub szaszłyki warzywne bądź mięsno-warzywne (świetnie sprawdzą się pieczarki, papryka, cukinia) 😉

3. Unikaj dużych ilości wszelkich gotowych sosów, majonezów – lepszym i zdrowszym wyborem będzie tradycyjny keczup, domowy sos jogurtowo-czosnkowy lub musztarda (oczywiście w rozsądnych ilościach ;))

4. Piwo? – jeśli masz ochotę – okazjonalnie i w umiarkowanych ilościach. Jednak pamiętaj, że napoje te wykazują negatywny wpływ na nasz organizm i są wysokokaloryczne. Zdrowszym wyborem będzie lampka czerwonego wina.

6. Dodatkowe napoje – najlepsza okaże się woda! Gazowane, słodkie napoje to niepotrzebna dawka cukru i bomba kaloryczna. Wypijając je nie odczuwamy nasycenia, z kolei kalorii dostarczamy… Jeśli nie lubisz smaku wody, dorzuć kilka świeżych owoców lub listków mięty i wzbogać smak zwykłej wody 😉 Kilka propozycji na domowej roboty wody smakowe znajdziesz tutaj 😉

7. Jeśli masz możliwość korzystaj z elektrycznego/gazowego grilla. Grillując tradycyjnie nie używaj jako podpałki gazet, kartonów czy lakierowanego drewna, a podczas grillowania korzystaj z tacek. Pamiętaj również by przed każdym grillowaniem dobrze wyczyścić ruszt. Unikaj zbyt długiego smażenia (zwęglania, przypalania) potraw.

8. Zadbaj o dawkę ruchu – wspólny spacer ze znajomymi/rodziną? A jeśli masz duży ogród – wykorzystajcie to do grupowych gier/zabaw!

Spędzanie czasu z rodziną czy znajomymi i grillowanie wcale nie musi oznaczać złamania diety i niezdrowego objadania. Warto inaczej skomponować potrawy i zastosować tych kilka zasad 😉

Wszystko sprowadza się do zachowania zdrowego rozsądku 😉

Dla porównania:

Porcja sałatki, kawałek kiełbasy, kawałek grillowanej piersi kurczaka, porcja keczupu, sosu jogurtowego i musztardy + 1 piwo = ok. 810 kcal

Porcja sałatki, grillowany boczek, kawałek kiełbasy, kawałek karkówki, porcja sosu tatarskiego, majonezu, keczupu i musztardy + 3 piwa = ok. 1780 kcal

Miłego weekendu majowego!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *