Usługi dietetyczne

Diety odchudzające

Nadwaga czy otyłość to plaga dzisiejszych czasów. Są następstwem nieprawidłowej diety i prowadzonego stylu życia lub wynikiem chorób i zaburzeń organizmu. W moim gabinecie nie znajdziesz diety "cud" ale razem zmienimy Twoje codzienne nawyki żywieniowe, dzięki którym dieta nie będzie dla Ciebie restrykcją a przyjemnością. Zrozumiesz swój organizm i jego potrzeby, a dzięki temu uzyskane efekty zostaną na dłużej. Utrata kilku zbędnych kilogramów zapewni Ci lepsze samopoczucie, poprawi zdrowie i uchroni przed wieloma chorobami będącymi konsekwencją nadwagi czy otyłości.

Dietoterapia chorób

Wiele chorób/zaburzeń wymaga stosowania odpowiedniej diety, a niejednokrotnie wyeliminowania z niej określonej grupy produktów. Dobrze zbilansowana dieta jest jedną z najlepszych, naturalnych metod wspomagania leczenia. Zakres usług obejmuje dietoterapię takich jednostek i zaburzeń jak:

  • Nadciśnienie
  • Zaburzenia lipidowe
  • Refluks żołądkowo-przełykowy
  • Choroba wrzodowa żołądka, dwunastnicy
  • Przewlekłe zaparcia
  • Przewlekłe biegunki
  • Zespół jelita drażliwego (IBS)
  • Zaburzenia mikrobioty jelitowej
  • Nieswoiste choroby zapalne jelit
  • Choroby autoimmunologiczne (m.in. RZS, Hashimoto, Łuszczyca)
  • Cukrzyca typu I i II
  • Insulinooporność
  • Niedoczynność/nadczynność tarczycy
  • Osteoporoza
  • Dna moczanowa
  • Zespół policystycznych jajników (PCOS)
  • Niedokrwistość
  • Celiakia
  • i inne

Żywienie w alergiach i nietolerancjach pokarmowych

Niepożądane reakcje występujące po spożyciu pokarmu są coraz częściej spotykanym zjawiskiem. Zaburzenia w trawieniu, metabolizmie, wchłanianiu lub odpowiedzi układu odpornościowego po spożyciu określonego pokarmu, składnika pokarmowego lub grupy produktów, które powodują różne dolegliwości i objawy określane są jako nieprawidłowe reakcje na pokarm. Reakcje o podłożu immunologicznym powodują powstanie alergii pokarmowej, natomiast reakcje, w które nie jest zaangażowany układ immunologiczny – nietolerancje pokarmowe. Reakcje te wymagają stosowania diety eliminacyjnej bądź rotacyjnej. Głównym założeniem diety eliminacyjnej jest wyłączenie z jadłospisu produktu lub całej grupy produktów spożywczych, na które organizm wykształcił niepożądane reakcje. Z kolei dieta rotacyjna polega na odpowiednim ułożeniu jadłospisu i rotowaniu produktów w określonych cyklach. Ma na celu uchronić organizm przed nadmiernym obciążeniem układu immunologicznego. Należy przede wszystkim pamiętać, że diety te powinny, tak jak w prawidłowym żywieniu zapewniać pełne zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze.

Żywienie dzieci i młodzieży

Prawidłowe żywienie odgrywa ważną rolę w życiu każdego człowieka, a zwłaszcza u dzieci i młodzieży. Odpowiednia podaż składników odżywczych, mineralnych i witamin warunkuje prawidłowy przebieg procesów zachodzących w czasie intensywnego wzrostu i rozwoju młodego organizmu. Dieta wpływa na dobre samopoczucie, rozwój fizyczny, psychiczny, kształtuje zdrowie, a także ma bezpośredni wpływ na wyniki i osiągnięcia w nauce. Niedobór składników odżywczych w tym okresie przyczyni się do pogorszenia stanu zdrowia, obniżenia odporności, koncentracji i zmniejszy aktywność ruchową. Z kolei nadmierna podaż składników może doprowadzić do nadwagi czy otyłości, co przełoży się na zwiększone ryzyko wystąpienia wielu chorób/zaburzeń w późniejszym wieku. Warto kształtować prawidłowe, zdrowe nawyki żywieniowe od najmłodszych lat!

Żywienie kobiet w ciąży i karmiących

W czasie ciąży, prawidłowa podaż niezbędnych składników odżywczych, wpływa zarówno na zdrowie dziecka jak i matki. W poszczególnych trymestrach zmienia się zapotrzebowanie energetyczne, a także zapotrzebowanie na poszczególne składniki mineralne i witaminy. Prawidłowa, dobrze zbilansowana dieta powinna zapewniać zwiększone zapotrzebowanie na energię, białko, tłuszcz oraz węglowodany, a także większość zapotrzebowania na niezbędne składniki mineralne i witaminy. Odpowiedni dobór produktów może okazać się również lekarstwem na ciążowe dolegliwości, takie jak m.in. zgaga, obrzęki nóg czy zaparcia. Pamiętaj, że niedobory pokarmowe, jak również nadmierne żywienie w czasie ciąży mogą zakłócić jej przebieg oraz zaburzyć rozwój płodu. Dieta w okresie karmienia piersią również ma niebagatelne znaczenie zarówno dla matki, jak i dziecka. Zdrowe odżywianie w czasie ciąży i okresie laktacji to również szybszy powrót do formy sprzed ciąży.

Żywienie osób starszych

Wraz z upływem lat, zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze, mineralne i witaminy ulega zmianie. Proces starzenia się organizmu zwiększa ryzyko wystąpienia różnych chorób, zaburzeń metabolicznych. Nieprawidłowa dieta przyspiesza także procesy starzenia się. Warto również w tym okresie skupić się na prawidłowym odżywianiu. Dieta bowiem poprawi samopoczucie, spowolni procesy starzenia się organizmu, zmniejszy ryzyko rozwoju chorób oraz zapewni witalność.

Analiza składu ciała

Analiza składu ciała wykonywana jest na profesjonalnym, medycznym urządzeniu InBody 270 wykorzystującym metodę impedancji bioelektrycznej (BIA). Badanie jest bezinwazyjne, bezpieczne i trwa kilkanaście sekund. Analizator składu ciała InBody 270 nie uwzględnia danych empirycznych, lecz skupia się na dokonaniu rzeczywistego pomiaru, dzięki czemu wyniki są bardziej wiarygodne. Otrzymane wyniki pozwalają na monitorowanie postępów podczas każdej wizyty. Dzięki badaniu można zobaczyć w jaki sposób zastosowana dieta oraz zmiana stylu życia wpływa na zmianę składu naszego ciała.

Analiza obejmuje:

  • Masę ciała
  • Masę mięśni szkieletowych
  • Całkowitą objętość wody w organizmie
  • Beztłuszczową masę ciała
  • BMI
  • Wskaźnik talia-biodra (WHR)
  • Procentową zawartość tkanki tłuszczowej
  • Podstawową przemianę materii
  • Kontrolę tkanki tłuszczowej
  • Kontrolę mięśni
  • Kontrolę masy ciała
  • Ocenę balansu ciała (u dzieci)
  • Wykres rozwoju (u dzieci)
  • Segmentalną analizę tkanki tłuszczowej i beztłuszczowej (prawe i lewe ramię, prawa i lewa noga, tułowie)
  • Ilość białka i substancji mineralnych
  • Impedancję każdego segmentu i każdej częstotliwości
  • Ocenę otyłości
  • Ocenę odżywienia
  • Historię składu ciała

Jak przygotować się do analizy składu ciała?

  • Najlepiej być na czczo lub min. 2-3 godziny po posiłku
  • Minimum 1 godzinę przed badaniem nie pij żadnych płynów
  • Przed badaniem należy się wypróżnić oraz mieć pusty pęcherz
  • Do badania stopy muszą być bose i suche (bez skarpetek, rajstop, kremów, balsamów)
  • Do badania należy zdjąć biżuterię, okulary, zegarek, metalowe elementy ubioru
  • Na około 24 godziny przed badaniem nie wykonuj intensywnych ćwiczeń fizycznych lub ciężkiej pracy
  • Na około 24 godziny przed badaniem nie spożywaj alkoholu
  • Nie należy wykonywać badania bezpośrednio po kąpieli lub prysznicu
  • Niewskazane jest wykonywanie badania podczas menstruacji, gdyż może to zwiększyć ryzyko otrzymania błędnego wyniku

Pamiętaj! Analizy składu i masy ciała nie możesz wykonywać, jeśli:

  • jesteś w ciąży
  • masz wszczepiony rozrusznik serca lub inne urządzenia elektryczne/implanty medyczne
  • chorujesz na padaczkę

Edukacja żywieniowa

Jako dietetyk prowadzę również prelekcje oraz wykłady z zakresu zdrowego żywienia a także kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych w przedszkolach, szkołach oraz innych placówkach.

Konsultacje online

Zdalna współpraca z dietetykiem nie stoi na przeszkodzie, by zacząć swoją przygodę ze zdrowym odżywianiem. Jeśli jesteś spoza miasta, bądź wygodniejszą opcją jest dla Ciebie wizyta w domowym zaciszu, a chciałbyś/chciałabyś skorzystać z usług mojego gabinetu zapraszam na konsultacje online! Konsultacje możemy przeprowadzić w wygodny dla Ciebie sposób – telefonicznie, przez Skype bądź korespondując mailowo.